kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääPirkanmaan liitolla on käytössä paljon erilaisia sovelluksia aina Microsoftin Office-paketeista Javaan ja Adoben ohjelmistoihin. Muiden kuin Microsoftin ohjelmien tietoturvapäivitysten asennuksessa ilmeni erilaisia hankaluuksia. Ratkaisu tilanteeseen oli Centero Software Manager.
Pirkanmaan liitto on 22 kunnan omistama kuntayhtymä, joka vastaa muun muassa kaavoituksesta ja maankäytön suunnittelusta koko maakunnan alueella. Liitolla on käytössä useita erilaisia ohjelmistoja ja sovelluksia, muun muassa Microsoft Office 2010, Microsoft Office 365-pilvipalvelu, erilaisia Adoben ohjelmistoja, Java, 7-Zip sekä Citrix Receiver. Kaavoituksen apuna toimii paikkatieto-ohjelmisto.
– Käyttöjärjestelmänä meillä on Windows 7 Professional ja selaimina Firefox sekä Chrome, kertoo Pirkanmaan liiton ATK-asiantuntija Jouni Nukkala.
Microsoftin ohjelmistojen osalta Pirkanmaan liitolla on käytössään WSUS-päivityspalvelu, jonka avulla järjestelmänvalvojat voivat valita asennettavat Microsoft Update-päivitykset ja jakaa ne keskitetysti haluttuihin työasemiin. Muiden kuin Microsoftin ohjelmistojen päivitys tuotti liitolle haasteita.
– Ohjelmien tietoturvapäivitysten ja käyttöoikeuksien hallinta oli haastavaa. Vanhoja versioita ei aina ehditty päivittää uuteen, ennen kuin tuli jo uusi viesti jonkin ohjelmiston vanhan version kriittisestä haavoittuvuudesta. Kierros alkoi aina uudelleen, Jouni toteaa.
Keväällä 2016 Jouni otti yhteyttä Centeroon todettuaan, että yrityksellä voisi olla ratkaisu heidän haasteisiinsa. Sopivaa pilottikokeilua lähdettiin miettimään yhdessä. Pilottikokeilun onnistuttua syntyi sopimus Centero Software Manager-palvelun käyttöönotosta.
– Centeron valintaan vaikutti hyvä hinta-laatusuhde sekä ohjelman helppokäyttöisyys. Heidän palvelunsa saatiin myös integroitua suoraan WSUS-palvelimellemme, Jouni muistelee.
Palvelun käyttöönotto ja käyttökoulutus sujuivat Jounin mukaan hyvin. Centero Software Manager on asennettuna WSUS-palvelimelle ja tarkistaa sekä tarvittaessa tuo uudet päivitykset tarvittaviin ohjelmistoihin yhtä aikaa Microsoftin päivitysten kanssa.
– Palvelu kerää samalla statistiikkaa siitä, mitä koneille on asennettu ja onko siellä jotakin, mitä ei pitäisi olla. Tämän avulla pystymme seuraamaan myös käyttöoikeuksia, Jouni kertoo.
– Centero Software Manager säästää todella paljon aikaa. Myös epäilys siitä, ovatko kaikki päivitykset asentuneet oikein, on jäänyt pois. Voin käyttää omaa työaikaani muihin ICT-asioihin ja -haasteisiin, kun ohjelmistoihin ei tarvitse kiinnittää enää niin paljon huomiota. Onhan tämä todella iso ja helpottava tekijä, Jouni kuvailee.
Jouni kokee, että Centero on luotettava ja asiantunteva palveluntoimittaja. Centero Software Managerin suurimmiksi hyödyiksi ajan säästymisen lisäksi Jouni mainitsee palvelun toimintavarmuuden – palvelu paketoi muiden kuin Microsoftin ohjelmistopäivitykset ja asentaa ne työasemille automaattisesti. Kiitosta saa myös Centeron suomenkielinen ja nopea asiakaspalvelu.
– Teknistä tukea on saanut nopeasti. Heille voi soittaa ja saada suomenkielistä sekä asiantuntevaa palvelua. Suomenkielinen asiakaspalvelu ei ole enää nykypäivänä mikään itsestäänselvyys, Jouni sanoo.
– Meininki on ollut avointa ja reilua. Voin suositella Centero Software Managerin käyttöönottoa lämpimästi myös muille!