TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääApteekkari Anne Elo-Kinnunen on pyörittänyt Raisiossa kauppakeskus Myllyssä sijaitsevaa Myllyn Apteekkia kahdeksan vuoden ajan. Koska apteekin henkilökunnan työtä ei perinteisesti ajatella myymiseksi vaan asiantuntijuudeksi, tarvitsi apteekki ulkopuolista osaamista myynnin tukemiseksi.
Educo Valmennustalo Oy tuli Raisiossa sijaitsevan Myllyn Apteekin yhteistyökumppaniksi noin viitisen vuotta sitten. Apteekkari Anne Elo-Kinnunen on yhteiseen taipaleeseen ollut tyytyväinen.
“Educossa tiedettiin apteekkialasta ja oltiin perehdytty siihen, mitä apteekissa tarvitaan ja millaista koulutusyhteistyötä.”
– Erityisen tyytyväinen olen ollut siihen, että Educo tuntee meidän toimialaamme, mutta tuo osaamista myös toimialamme ulkopuolelta. Educossa tiedettiin apteekkialasta ja oltiin perehdytty siihen, mitä apteekissa tarvitaan ja millaista koulutusyhteistyötä. Se osui silloin meidän tarpeisiin, Elo-Kinnunen selvittää.
Myllyn Apteekki työllistää apteekkarin lisäksi 20 henkeä, joista kymmenen on farmaseutteja, kaksi proviisoria ja loput ovat teknistä henkilökuntaa. Educo on toteuttanut henkilökunnalle muun muassa myyntikoulutuksia, johtajakoulutuksia sekä mystery shoppingia.
– Lähdimme liikkeelle perusasioita; etsimme omaa missiotamme, visioita ja arvoja. Educon koulutukset ovat luoneet pohjaa sille, miten tehdä asioita ja miten tehdä niitä paremmin, jotta saamme paremmin myyntiä aikaan. Se on ollut suurin hyöty, Elo-Kinnunen arvioi.
“Olen käynyt muun muassa sparrauskoulutuksissa ja siitä on ollut apua henkilökohtaisessa kasvussa.”
Elo-Kinnunen huomauttaa, että perinteisesti apteekissa työtä ei ole ajateltu myyntinä vaan asiantuntijuutena.
– Viime vuosina olemme kehittäneet myymistä ja sitä, miten saamme asiakkaalle parhaan lopputuloksen. Meidän pitää saada oppia, jotta meistä tulee parempia myyjiä, apteekkari korostaa.
Myös johtajuuteen ja esimiestyöhön on kiinnitetty huomiota.
– Olen käynyt muun muassa sparrauskoulutuksissa ja siitä on ollut apua henkilökohtaisessa kasvussa. Esimiestyössä kaikkein konkreettisin muutos on ollut palaverikäytäntöjen luominen. Esimiehille on myös toteutettu 360-kyselyt, joista selviää mitä teemme nyt hyvin ja mitä voi vielä kehittää, Elo-Kinnunen luettelee.
Muutos ei Elo-Kinnusen mukaan käy kädenkäänteessä, vaan koulutuksia pitää käydä säännöllisesti samoista asioista. Niitä joudutaan jatkuvasti muistuttamaan. Kuitenkin kehitystä tapahtuu.
– Olemme lähellä niitä tavoitteita, jotka asetimme. Voi sanoa, että tavoitteet ovat täyttymässä. Jos Educon palvelu ei toimisi, emme olisi jatkaneet yhteistyötä, Elo-Kinnunen summaa.