TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääEtelä-Savon Mäntyharjussa sijaitsevassa Mäntypuiston palvelutalossa tutustuttiin vuoden 2015 syksyllä teknologisia hoivaratkaisuja tarjoavaan Everoniin ja sen tytäryhtiö Sote 360:een, joka oli kehittämässä erilaisia vanhustyön turvajärjestelmiä sekä mobiilipohjaista hoitajien kirjaamisalusta SoteSironia. Mäntypuisto lähti mukaan pilotoimaan hanketta. Kokeilu oli niin onnistunut, että järjestelmät otettiin osaksi palvelutalon päivittäistä arkea.
– Tavoitteena oli kehittää toimivat, selkeät ja resursseja säästävät kirjaamis- ja turvajärjestelmät, Mäntypuiston johtaja Hannele Jaatinen kertoo.
“Turvajärjestelmistä ovat innostuneet erityisesti yöhoitajat, koska askelia säästyy, eikä asukkaita tarvitse enää herättää”
SoteSiron poikkeaa aiemmin käytössä olleesta kirjaamisjärjestelmästä siten, että kirjaukset voidaan nyt tehdä hoitajien mukana kulkevilla puhelimilla missä ja milloin tahansa. Termit ovat tuttuja, koska hoitajat ovat olleet itse kehittämässä järjestelmää.
– Rakenne on yksinkertainen, ja kieli selkeää sekä ymmärrettävää. Ohjelmiston käyttöä voisi luonnehtia rakenteelliseksi kirjaamiseksi, Jaatinen toteaa.
Turvajärjestelmistä ovat innostuneet erityisesti yöhoitajat, koska askelia säästyy, eikä asukkaita tarvitse enää herättää, vaan tilannetta huoneissa pystytään tarkkailemaan turvakameroiden ja puhelimien avulla.
– Kriittisiä huoneistoja pystyy valvomaan esimerkiksi keittiötyötä tehdessä.
Myös omaisilta saatu palaute on ollut positiivista. Asukkaiden yksityisyyteen puuttuminen kameravalvonnalla on iso asia, mutta siihen on suhtauduttu myönteisesti, koska valvontaan on hyvä peruste: asukkaiden turvallisuus.
– Turvallisuus on parantunut selkeästi. Nostaisin esille erityisesti muistisairaat. Heillä ei usein ole enää toimintakykyä ilmaista itseään fyysisesti tai sanallisesti. Digitaalisuus antaa mahdollisuuden huomioida heidän tarpeitaan paremmin, Jaatinen toteaa.
“Tämä on niin paljon laajempi kokonaisuus, että en palaisi enää entisiin kirjaamis- ja hälytysjärjestelmiin.”
Yhteistyö Everonin ja Sote 360:n kanssa on ollut avointa, innovatiivista ja innostavaa. Positiivisten kokemusten myötä Jaatinen voisi suositella järjestelmiä niin kotihoitoon kuin muihin palvelutaloihin.
– Tämä on niin paljon laajempi kokonaisuus, että en palaisi enää entisiin kirjaamis- ja hälytysjärjestelmiin. Hoivatyössä on koko ajan enemmän ja enemmän vaateita suhteessa asukkaisiin ja yhteiskuntaan. Olemme Everonin ja Sote 360:n avulla pystyneet korvaamaan puuttuvia resursseja, hän toteaa lopuksi.