TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääIsännöintitoimisto ISTOlla on Etelä-Karjalan alueella isännöitävänään yhteensä noin 150 taloyhtiötä ja hieman yli toistakymmentä liikekiinteistöä. Yhteensä 50 taloyhtiössä on tällä hetkellä käytössä Fiksuvesi-palvelu, jonka avulla vedenkulutusta voidaan seurata järkevästi. Palvelu on tuonut tuntuvia säästöjä useisiin eri taloyhtiöihin.
Isännöintitoimisto ISTO on isännöintialan konserni, joka toimii Itä-, Keski- ja Etelä-Suomessa. Koko konserni isännöi yhteensä noin 550 taloyhtiötä. Etelä-Karjalan alueella ISTOn toimitusjohtajana toimii Timo Lehtonen, joka on ollut tiiviisti mukana Fiksuvesi-palvelun käyttöönotossa.
– Ajatus Enverasta ja Fiksuvedestä lähti oikeastaan siitä, että minulle sattui yhdessä talossa iso vahinko. Kyseessä oli 70-luvun talo, jossa taloyhtiön saunan lattian alta oli päässyt valumaan vettä maaperään. Vuoto ei siis näkynyt missään, Lehtonen kertoo.
– Vuoto paljastui vasta lähes vuoden kuluttua tasauslaskun tullessa. Todellinen kustannus oli noin 15 000 euroa, eli se mitä lämmitykseen ja veteen oli sitten siihen mennessä ehditty laittaa, Lehtonen jatkaa.
“Järjestelmä on simppeli – kamera laitetaan käytännössä vesimittarin päälle ja saman tien on seuranta päällä.”
Vuodon paljastumisen jälkeen Lehtonen mietti, että eikö kukaan oikeasti ollut vielä keksinyt ratkaisua siihen, että vastaavat vahingot voitaisiin estää. Kun Enveran edustajat sitten kävelivät sisään, tuli hänelle tunne, että Fiksuvesihän se ratkaisu sitten olisi.
– Lähdimme kokeilemaan Fiksuvesi-palvelua siksi, että se oli äärimmäisen yksinkertainen. Envera teki tämän helpoksi. He tulivat toimistolle ja sovimme asennuksista karkeasti noin 50 taloon.
– Asennus tuli heidän kauttaan. Järjestelmä on simppeli – kamera laitetaan käytännössä vesimittarin päälle ja saman tien on seuranta päällä, Lehtonen kertoo.
Seurannan hyödyt alkoivat näkyä varsin pian asennuksen jälkeen. Noin kymmenestä talosta havaittiin pienet vuodot. Kolmesta talosta havaittiin sellaiset vuodot, jotka korjaamalla säästettiin tuhansia euroja.
– Yksi parhaista oli se, kun eräs wc-pönttö ihan lorisemalla vuoti läpi. Asunnon isäntä sanoi vain, ettei se häntä haittaa. Hän kertoi laittavansa oven kiinni aina vessakäynnin jälkeen, eikä siten kuule enää lorinaa, Lehtonen sanoo.
– Enveran kanssa on ollut helppo toimia. Yhteyshenkilöinä ovat olleet koko ajan hyvät tyypit. Toiminta on ollut kaiken kaikkiaan jouhevaa, Lehtonen summaa.