TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääAvoin yhteistyö ja reaaliaikaisen tilannekuvan luominen yhdessä mahdollistaa sujuvan toiminnan sekä tiedolla johtamisen. SATOn on helppo tilaajana pysyä kärryillä esimerkiksi aikatauluista ja hankinnoista digityökalujen avulla. Firan ja SATOn pilottihanke saa kiitosta molemmilta osapuolilta.
Helsinkiin Ida Aalbergin tielle nousee kaksi SATOn kahdeksankerroksista vuokrakerrostaloa. Talot valmistuvat syksyllä 2020.
– Tämä on pilottihanke Firan kanssa. Kehitämme toivekotikonseptia ja yhteinen intressi on saada rakennushanke kustannustehokkaasti läpi, SATOn rakennuttamisesta vastaava johtaja Arto Aalto kertoo.
– Hankkeessa hyödynnetään ja kehitetään erilaisia digitaalisia palveluita. Keräämme useammista lähteistä tietoa ja meillä on käytössämme näkymä, josta pääsemme yhdeltä sivulta välisivujen kautta katsomaan kaikkea tietoa. Siitä saa helpon yleiskuvan, Firan vastaava rakennusmestari Olli Kotilainen selventää.
Kerrostalojen rakennushanke eroaa siten muista vastaavista projekteista, että digitaaliset työkalut mahdollistavat esimerkiksi talous- ja olosuhdeseurannan etänä.
– Varsinkin tämän koronatilanteen takia tilaajaa kiinnostaa erittäin paljon vaikutukset aikatauluun, hankintoihin ja kokonaistilanteeseen, SATOn rakennuttajapäällikkö Jari Kiesilä pohtii.
Aikatauluilla on vaikutusta siihen, miten SATOn asiakkaat pääsevät uusiin koteihinsa muuttamaan.
– Reaaliaikainen tieto auttaa valtavasti. Ajantasainen tieto on koko ajan käytettävissä eikä tarvitse hakemalla hakea tietoa, Kiesilä jatkaa.
– Minä olen erityisen kiinnostunut siitä, että työmaa valmistuu ajallaan, missä hinnassa ja laadullisesti suunnitelmien mukaisessa tavoitteessa. Tässä projektissa on hyvää se, että katsomme urakoitsijan ja tilaajan kesken hankintapaketit. Katsomme sopivan laatu- ja hintatason jotta pysymme asetetuissa raameissa, Aalto kehuu.
– Viestintä työmaan ja tilaajan kesken on ollut siinä mielessä poikkeuksellista tässä hankkeessa, että on tuotu esille niin huonoja kuin hyviäkin asioita. Tämä on mielestäni toiminut erittäin hyvin ja siitä täytyy Firaa kiittää erityisesti. Viikkouutiskäytäntö Firalla palvelee tilaajaa erittäin hyvin. Siitä on saatu johdoltakin SATO Rakennuttajien kautta kiitosta erittäin paljon, Kiesilä summaa tyytyväisenä.
Firan ja SATOn välinen yhteistyö jatkuu edelleen ja näkymiä kehitetään tarpeiden mukaan.