kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääEdVisto on oppimissovellus, joka yhdistää perinteistä tarinankerrontaa sekä modernia maailmaa, jossa sosiaalinen media ja digitaalinen video ovat tärkeitä menetelmiä. Keväällä 2017 EdVisto oli mukana kouluille ja startup-yrityksille suunnatussa DIT-Heureka -hankkeessa, jossa kouluille ja yrityksille tarjotaan menetelmiä erilaisten oppimissovellusten ja -työkalujen yhteiskehittämiseen Heurekassa.
– EdVisto on videokerronnan alusta, joka pohjautuu muun muassa Helsingin yliopistossa tehtyyn useamman vuoden tutkimukseen. Yhdistämme perinteistä tarinankerrontaa, joka on ihmiskunnan vanhin opetusmenetelmä sekä modernia maailmaa, jossa sosiaalinen media ja digitaalinen video ovat tärkeitä menetelmiä, kertoo EdViston toimitusjohtaja Joni AlWindi.
EdVisto on siis pedagoginen työkalu, joka pohjautuu ilmiöpohjaiseen opetukseen ja oppimiseen. DIT-Heureka -hankkeen aikana EdVistoa kehitettiin yhdessä viiden eri koululuokan kanssa. Heureka tarjosi yhteiskehittämiselle innovaatioalustan. Oppilaat siis tuottivat esimerkiksi pienryhmissä EdViston avulla opetusvideoita muun luokan katsottavaksi.
– EdVisto on tyhjä alusta, jossa luovuus ja yhteistyö ovat tärkeitä elementtejä. Luovuus syntyy tyhjästä, mutta sitä varten on saatava jostain inspiraatiota. Heureka on hyvä paikka inspiraation saamiselle, AlWindi sanoo.
– Ilmiöpohjainen opetus on meille hyvin tärkeä. Se tarkoittaa myös sitä, että opetusmateriaalia käydään etsimässä koulun ulkopuolelta. Heureka on mahtava paikka tähän, sillä täältä saa kuvattua mahtavia elementtejä ja tehtyä niistä hienoja videotarinoita. Kun oppilaat itse ajattelevat, että mistä saisi hyvän opetusvideon, niin luovuus syntyy hienolla tavalla tuoden hyviä tuloksia, AlWindi kuvailee.
DIT-Heureka on ollut EdVistolle kevään 2017 aikana noin parin kuukauden mittainen projekti. Projekti koostui jokaisen koululuokan tai oppilasryhmän kahdesta vierailusta sekä koulussa tehtävästä työskentelystä. Ensimmäisen vierailun aikana innovaatioprosessi käynnistettiin ja toisen vierailun aikana esiteltiin sen tulokset. Vierailujen välissä olevan 2-3 viikon jakson aikana oppilaat työskentelivät projektin parissa koulussa.
“Ilmiöpohjainen opetus on meille hyvin tärkeä. Se tarkoittaa myös sitä, että opetusmateriaalia käydään etsimässä koulun ulkopuolelta. Heureka on mahtava paikka tähän, sillä täältä saa kuvattua mahtavia elementtejä ja tehtyä niistä hienoja videotarinoita.”
– Ennen hankkeen alkua odotuksenamme oli saada hyviä esimerkkejä siitä, miten ilmiöpohjaista opetusta voidaan saada aikaiseksi, kun käytetään fyysisiä elementtejä ja digitaalisia työkaluja. Odotuksemme ovat täyttyneet tähän asti oikein hienosti. Vaikka aikaa on ollut suhteellisen vähän siihen nähden, että opimme jotakin uutta ilmiöstä, niin olemme saaneet oppilailta silti mahtavia videoesityksiä. He ovat olleet oikein luovia ja olemme saaneet hyviä esimerkkejä yhteistyöstä sekä hienosta luovuudesta, AlWindi hymyilee.
– Yhteiskehittäminen oppilaiden kanssa on ollut mahtavaa. Juuri he tietävät sen, miten he innostuvat. Puhumme heidän tulevaisuudestaan. Me emme tiedä, mitä he tulevat tekemään vaikkapa 10 vuoden päästä, jolloin meidän on aivan turha olettaa, että voisimme päättää heidän koulutuksestaan ilman heitä. Se, miten he oppivat koulun ulkopuolella, esimerkiksi YouTubesta, on ollut meille aina tärkeä asia, AlWindi painottaa.
Yksi EdViston parissa työskennelleistä luokista oli Hietakummun ala-asteen 5B-luokka. Kaksi luokan oppilasta, Sasu ja Saaga, työskentelivät kumpikin omissa ryhmissään. Saagan ryhmä teki videota äänestä sekä ääneen liittyvistä asioita ja Sasun ryhmä puolestaan liikenteestä. Molemmat ovat viihtyneet normaalista kouluympäristöstä ja -työskentelystä poikkeavassa projektissa.
– EdViston kanssa työskentely on ollut hauskaa ja ohjelma on tullut tutuksi. Heurekassa on ollut kivaa, Sasu sanoo.
– Parasta on ollut se, että saa tehdä videoita, opetella samalla ohjelman käyttöä ja olla kavereiden kanssa. Ei tarvitse olla vain pulpetin ääressä istumassa ja kirjoja katsomassa. Olen mieluummin täällä kuin koululla, Saaga sanoo.
– Meille on tullut oikein hyvää palautetta sekä opettajilta että oppilailta tästä tuotteesta sekä siitä, miten sitä voi käyttää tällaisessa ympäristössä. Voimme käyttää tätä esimerkkinä muille, kuinka opetusmateriaalia voidaan lähteä hakemaan koulun ulkopuolelta. Tämä on ollut meille mahtavan hyödyllinen kokemus ja olemme oppineet tästä hirveän paljon, AlWindi päättää.