kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääLyfta tuottaa uudenlaista oppimateriaalia käyttäen hyväkseen erilaista teknologiaa, kuten esimerkiksi VR- ja AR-teknologiaa. Keväällä 2017 Lyfta oli mukana DIT-Heureka -hankkeessa kehittämässä uutta ympäristöaiheista ideaansa yhdessä hankkeessa mukana olevien koululuokkien ja -ryhmien kanssa. Yhteiskehittämisen tuloksena Lyfta sai itselleen arvokasta palautetta erityisesti tuotteen kehittämisen alkuvaiheessa.
– DIT-Heureka -hankkeessa yritykset ja koulut pääsevät yhteiskehittämään uusia ratkaisuja. Meille yrityksille tämä on todella hyvä siksi, että täältä saamme käyttäjien arvokasta palautetta. Kun kehitteillä on jokin tuote, niin alkuvaiheessa ei aina tiedä, että mihin suuntaan sitä olisi hyvä lähteä kehittämään. Käyttäjien, eli tässä tapauksessa oppilaiden näkökulma on silloin todella tärkeä, kertoo Paulina Tervo, Lyftan perustajista.
Ennen hankkeen alkua Lyftalla oli valmis idea ympäristöpohjaisen oppimisympäristön toteuttamisesta. Yritys ei kuitenkaan ollut varma siitä, mitkä aiheet oikeasti kiinnostaisivat esimerkiksi 10- tai 16-vuotiaita. Aluksi oppilaiden kanssa selvitettiinkin kaikista kiinnostavimmat aiheet ja teknologiat. Teknologioiden osalta suurta suosiota saavutti erityisesti VR- eli virtuaalitodellisuuteen perustuva teknologia.
– Idea oli aika avoin, mutta pystyimme tarkentamaan sitä tämän yhteiskehittämisprojektin kautta ja selvittämään, mikä nuoria kiinnostaa. Emme voi vain olettaa, että heitä kiinnostaa, vaan meidän pitää oikeasti testata se, Tervo painottaa.
Yksi kehittämiseen osallistunut ryhmä oli Lumon Lukion biologian toisen kurssin opiskelijaryhmä. Ryhmä päätti lähteä hankkeeseen mukaan siksi, että kehitteillä olevan ympäristöaiheisen oppimisympäristön teemat sopivat hyvin meneillään olevan kurssin käsiteltäviin aiheisiin. Opettaja Iina Mäkilä kokee, että hankkeeseen osallistuminen on ollut hyödyllistä sekä oppilaille että hänelle itselleen. Hankkeeseen osallistui koko Iinan opettama 36:n oppilaan ryhmä.
– Siinä oppi näkemään esimerkiksi sen, millä tavalla erilaiset yritykset tekevät työtä ja mitä kaikkea lukion jälkeen voi tehdä. Yhteistyö on hyvä asia ja siinä samalla tulee opiskeltua mielekkäällä tavalla niitä sisältöjä, mitä muuten opiskeltaisiin koulussa, Mäkilä sanoo.
– Oppilaat saivat vähän kokemusta siitä, millaista on kehittää erilaista digipohjaista oppimisympäristöä, josta voi olla heille sekä muille opiskelijoille hyötyä tulevaisuudessa. Toivottavasti Lyfta on saanut paljon hyviä ideoita ja materiaaleja oppilailtamme oppimisympäristön kehittämistä varten, Mäkilä jatkaa.
Biologian kurssin kaksi oppilasta, Julia ja Martta, innostuivat kehittämishankkeessa erityisesti siitä, että pääsivät kokeilemaan VR-laseja. Mukaan tarttui myös oppia ja uusia kokemuksia. Normaaliin kouluun verrattuna tehtiin hankkeessa enemmän erilaisia käytännön tehtäviä.
– Odotukseni olivat ehkä sellaiset, että tämä olisi todella tylsää ja pakkopullaa, mutta ihan mukavaa tämä kuitenkin on ollut, Martta sanoo.
– Meillä ei ollut mukana oppikirjoja. Meidän piti tehdä itse paljon – ei ollut mitään sellaista, että lue kappale kirjasta ja tee tehtävä – vaan todella paljon erilaisia tehtäviä, mitä piti tehdä, Julia summaa.
– Olen oppinut tästä sen, kuinka tällaisia projekteja tehdään. Lisäksi opin myös sen, että kuinka paljon sillä oikeasti on painoarvoa, että me tulemme tänne ja annamme mielipiteemme siitä, että mikä toimii ja mikä ei, Martta kiteyttää.
Yhteistyö Heurekan kanssa sujui sekä Tervon että Mäkilän mukaan hyvin. Mäkilä kokee, että yhteydenpito toimi puolin ja toisin. Heurekan henkilöstön kanssa työskentelyä Tervo kuvailee sujuvaksi sekä mukavaksi.
– Oli innostavaa tulla oppimaan tällaiseen uudenlaiseen ympäristöön ja pois sieltä luokasta, Mäkilä sanoo.
– Tämähän on hieno paikka ja tänne on kiva tulla. Heurekalaiset ovat olleet todella avuliaita. Itse asiassa he ovat jopa ylittäneet odotuksemme. Olemme saaneet heiltä todella paljon tukea. Leenun ja Minnan kanssa on ollut todella mukava työskennellä. Kaikesta ei aina ole tarvinnut edes kauheasti keskustella etukäteen, vaan asiat ovat menneet sujuvasti, Tervo kuvailee.
– Mielestäni yritysten kannattaa lähteä tähän mukaan, koska on tärkeää testata tuotteita ennen kuin tuo ne markkinoille. Alkuvaiheessa käyttäjiltä saatu palaute on kultaa arvokkaampaa, koska se ohjaa kehitystä oikeaan suuntaan. Jos palautteen saa vasta loppuvaiheessa, niin se voi olla jo liian myöhäistä. Tämä ei myöskään ole vain palautetta meille, vaan antaa nuorille mahdollisuuden olla mukana jossain aika ainutlaatuisessa, Tervo päättää.