kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääLippu.fi otti vuoden 2019 lopulla käyttöönsä Microsoft Dynamics 365 -asiakkuudenhallinnan pilviratkaisun. Innofactorin toimittamalla kokonaisuudella haettiin apua kasvavan ja kehittyvän yrityksen myynnin tehostamiseen sekä kumppaniprosessien parantamiseen. Lähtökohtana uuden CRM-järjestelmän hankintaan oli, että se skaalautuu kasvavan yrityksen mukana myös tulevaisuudessa.
Lippu.fi on Suomen suurin tapahtumalippujen myyjä. Se toimii yhteistyössä eri tapahtumatuottajien kanssa markkinoiden ja myyden pääsylippuja heidän tapahtumiinsa monikanavaisesti. Myynti ja markkinointi toteutetaan Lippu.fi:n oman tapahtumalippujen myyntiin ja markkinointiin erikoistuneen digitoimiston voimin.
Tarve uudelle CRM-järjestelmälle syntyi toiminnan kasvamisesta sekä lipunmyyntialan muutoksesta. Aiempi ratkaisu ei enää vastannut kehittyvän alan haasteisiin ja tarpeisiin.
– Käytössämme on useita kymmeniä eri järjestelmiä. Microsoft Dynamics 365 tuli hyvin laajaan käyttöön yrityksemme sisällä. Käytännössä se yhdistää kaikkien osastojen tekemisen ja tiedon samaan paikkaan, kertoo Lippu.fi:n kehityspäällikkö ja CRM-järjestelmästä sisäisesti vastaava tuotepäällikkö Mikael Leinonen.
– Jottei tekniikka muodostuisi jarruksi, oli meidän syytä vaihtaa koko CRM-järjestelmä uuteen ja jatkossakin paremmin skaalautuvaan vaihtoehtoon, Leinonen perustelee.
“Kun tietoja ei tarvitse etsiä, vaan ne löytyvät yhdestä järjestelmästä, on toiminnallinen tehokkuus kasvanut.”
Lippu.fi:llä kaikki aina myynnin liidistä sopimukseen asti kulkee CRM-järjestelmän läpi. Myynnin johtaminen, palvelupyynnöt, laitehallinta, markkinointitoimenpiteet, laskutettavan työn määrä – muun muassa kaikkea tätä seurataan ja johdetaan CRM-järjestelmän avulla.
– Tiedon on oltava hyvin organisoidusti ja nopeasti kaikkien saatavilla. CRM-järjestelmä on hyvin bisneskriittinen järjestelmä, joten siksi sen on oltava sellainen, joka tässä ajassa palvelee, Leinonen sanoo.
– Tarvitsimme käytännössä paremman järjestelmän B2B-asiakkaiden tietojen hallinnointiin. Käytännössä tarve oli nykyaikaiselle työkalulle siihen, että pystymme hoitamaan liiketoimintaamme tehokkaasti ja tehostamaan sekä myynnin että asiakastiimin toimintaa, toteaa Lippu.fi:n kaupallinen johtaja Jarkko Heinonen.
Microsoft Dynamics 365 nähdään Lippu.fi:llä kannattavan satsauksena tulevaisuuteen.
– Kun tietoja ei tarvitse etsiä, vaan ne löytyvät yhdestä järjestelmästä, on toiminnallinen tehokkuus kasvanut. Jatkossa näemme mahdollisuuksia myös syventää CRM-järjestelmän käyttöä enemmän. Järjestelmä kasvaa tarpeidemme mukana, Heinonen summaa.
“Oli hyvä, että mukana oli ulkopuolinen kumppani. Pääsimme itse keskittymään omaan liiketoimintaamme”
Microsoft Dynamics 365:n käyttöönotto toteutettiin Lippu.fi:llä vuoden 2019 aikana. Projektissa järjestelmä saatettiin laajasti eri osastojen käyttöön ja vanha järjestelmä sai väistyä uuden tieltä. Kumppanina käyttöönottoprojektissa toimi Innofactor.
Leinonen kuvailee käyttöönottoprojektia massiiviseksi.
– Tämä oli meille iso projekti. Meillä on käytössä kymmeniä järjestelmiä ja tässä yhdistyy kaikkien osastojen tekeminen, Leinonen kertoo.
– Vaikka meillä on talossa myös omaa osaamista asiakkuudenhallinnasta, niin oli silti hyvä, että mukana oli ulkopuolinen kumppani, joka pystyi ohjaamaan projektia eteenpäin. Pääsimme itse keskittymään omaan liiketoimintaamme, Leinonen jatkaa.
“Innofactor on meille helposti lähestyttävä ja uskottava kumppani”
Innofactor saa Leinoselta kiitosta erityisesti teknisestä osaamisestaan. Tuleviin vastaavan mittakaavan toteutuksiin hän kaipaisi vielä lisäpanostusta projektin kartoitusvaiheeseen.
– Tekninen osaaminen on Innofactorilla mielestäni korkealla tasolla. Teknisten asiantuntijoiden kanssa oli aina helppo keskustella, sillä he olivat hyvin perillä toteutuksestamme. Yhteenvetokeskusteluissa olemme todenneet, että kartoitusvaiheeseen olisi voitu panostaa puolin ja toisin hieman enemmän. Tämä olisi lisännyt viestinnän sujuvuutta meidän ja projektin ohjaajien kesken, Leinonen pohtii.
– Teknisten henkilöiden kanssa kommunikointi oli sujuvaa ja puhuimme koko ajan samaa kieltä, Leinonen kiittelee.
Heinonen on ollut tyytyväinen Innofactorin asiakaslähtöiseen ja ratkaisukeskeiseen otteeseen projektissa.
– Innofactorin asiantuntijat kommunikoivat hyvin aktiivisesti. He ovat oman kokemukseni perusteella olleet meille helposti lähestyttävä ja uskottava kumppani, Heinonen summaa.