TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääVantaan seurakuntayhtymässä on parhaillaan alettu ottaa käyttöön sähköisiä asiointipalveluita, joiden avulla asiakkaat voivat asioida sujuvasti verkossa 24/7. Sähköisten asiointipalveluiden toimittajana toimii Innofactor. Kehitystyötä on tehty yhdessä ketteriä menetelmiä soveltaen ja hyviä tuloksia saavuttaen.
Tarve sähköisten asiointipalveluiden kehittämiselle syntyi suoraan seurakuntayhtymän teettämien tutkimusten tuloksien sekä palvelumuotoilun perusteella. Nopeasti syntyi päätös myös siitä, että mukaan tarvittaisiin Vantaan seurakuntayhtymän lisäksi muita seurakuntayhtymiä.
– Meillä on ollut jo pitkään tiedossa se, kuinka asiakkaamme haluavat asioida: suurin osa jäsenistämme haluaa, että kaikki palvelut ovat saatavilla verkossa, kertoo Vantaan seurakuntayhtymän rekisteripäällikkö ja sähköisten asiointipalveluiden hankkeessa projektipäällikkönä toimiva Emilia Launonen.
“Innofactorilla on sekä erinomaista teknistä osaamista että erinomaista projektiosaamista.”
– Meille yksittäisenä seurakuntayhtymänä tällainen hanke olisi ollut liian kallis. Lähdimme liikkeelle siitä, että haluamme tähän mukaan myös muita. Onnistuimme siinä ja kohta meitä on mukana jo kuusi eri seurakuntayhtymää, Launonen iloitsee.
Ensimmäiseksi lähdettiin toteuttamaan kasteen ajanvarausta. Sen jälkeen on lähdetty toteuttamaan hautaan siunaamisen ajanvarausta ja vihkimisen ajanvarausta. Samalla on kehitetty nopealla tahdilla myös diakonian asiointipalvelu.
– Käytännössä meillä on ollut ohjaus- ja projektiryhmät, joissa on Innofactorin edustajien lisäksi edustajia myös meistä seurakuntayhtymistä. Olemme tehneet töitä ketterillä kehittämismenetelmillä ja saaneet hyviä tuloksia, Launonen kertoo.
– Innofactorilla on sekä erinomaista teknistä osaamista että erinomaista projektiosaamista, Launonen kuvailee.
Asiointipalveluiden kehittäminen on tällä hetkellä hyvässä vauhdissa ja ensimmäiset pilottikokeilut on jo otettu käyttöön. Esimerkiksi diakonian asiointipalvelun osalta on jo nyt tavoitettu uudenlaisia asiakkaita ja sellaisia asiakasryhmiä, jotka eivät aiemmin ole hakeutuneet diakoniapäivystykseen.
– Nämä palvelut tuovat meille sen lisäarvon, että asiakkaamme saavat asioida 24/7 sillä tavoin kuin suurin osa heistä haluaa, Launonen summaa.
– Yhteistyössä Innofactorin kanssa ehdottomasti parasta on ollut asiakkaan kuunteleminen. He tuntevat toimialamme niin, että alusta asti on tuntunut siltä, että puhumme samaa kieltä, Launonen toteaa.