TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääPaloahon koulu on Kuopion kaupungin erityiskoulu. Taikalattian avulla vaikeammin kehitysvammaiset oppilaat voivat tehdä esimerkiksi aisti- ja motoriikkaharjoituksia. Ennen kaikkea Taikalattia kuitenkin kannustaa ja innostaa yhteiseen tekemiseen, mikä on mielekästä niin oppilaille kuin opettajille.
Koulussa opiskelee yhteensä 23 vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja nuorta. Taikalattian avulla voidaan tukea ja toteuttaa jokaisen oppilaan henkilökohtaisia harjoituksia hyvin monipuolisesti ja laajasti.
– Kaikki oppilaamme ovat hyvin erilaisia. Kaikki ovat yksilöitä, painottaa erityisluokanopettaja Suvi Orasuo.
– Meillä on oppilaita, jotka tarvitsevat aistiharjoituksia. Taikalattia sopii siihen erinomaisesti. Tämä oli samalla uuden teknologian tuomista erityisopetuksen puolelle ja nimenomaan vielä vaikeasti vammaisten lasten opetukseen, Orasuo jatkaa.
Orasuon mukaan Taikalattia oli hyvin helppo ottaa käyttöön. Taikalattiaa voi ohjata joko näppäimistöllä tai sitten jollakin mobiililaitteella. Kyseessä on käytännössä pyörillä liikkuva laatikko, josta voidaan heijastaa kuva esimerkiksi lattia- tai pöytäpinnalle. Kuva reagoi siihen, kun sen päällä liikutaan.
– Tällä voi harjoitella esimerkiksi kehotuntemusta. Kuva reagoi lapsen pieneenkin liikkeeseen äänitehostein, värein ja kuvin. Lapsi pystyy havainnoimaan oman liikkeensä siitä. Tämä aktivoi liikkumiseen, Orasuo sanoo.
– Laitteessa on valmiina jo noin 500 omaa sovellusta. Sovelluksia pystyy tekemään myös itse. Se on mielestäni erittäin hyvä juttu. Suunnittelin esimerkiksi fysioterapeutin kanssa yhden pienen sovelluksen, joka soveltuu juuri tietylle oppilaalle motoriikkaharjoitusten tekemiseen, Orasuo kertoo.
Taikalattian käyttäminen on tuonut näkyviä tuloksia. Kolme merkittävintä Taikalattian tuomaa hyötyä ovat Orasuon mielestä kommunikaatioon liittyvät vuorottelun ja syy-seuraussuhteiden hahmottamisen kehittyminen, motoriikan ja kehotuntemuksen kehittyminen sekä oppilaiden yhteinen tekeminen.
– Motoriikan kehityksen alueella on ollut esimerkiksi sellainen tilanne, jossa oppilaan on ollut vaikea ylittää keskiviivaa kädellä. Taikalattian avulla hän onnistuu siinä nyt vaivattomasti, Orasuo iloitsee.
– Myös syy-seuraussuhteen kanssa olemme onnistuneet siinä, että kun oppilaat harjoittelevat sitä Taikalattian avulla, siirtyvät sen kautta opitut asiat myös muualle, Orasuo kertoo.
“Yksi tärkeä asia, mitä emme osanneet laitetta hankkiessa ollenkaan edes ajatella, on yhteinen tekeminen. Tämä on lisännyt yhteistoimintaa aika mukavasti. Lapset tekevät asioida yhdessä ja yhteistekeminen myös kiinnostaa heitä aidosti.”
Orasuo kokee, että he ovat saaneet Taikalattian suhteen todella hyvää palvelua – toimittajalle on aina voinut soittaa ja vastauksia kysymyksiin on saanut sitä kautta. Jos asiaa ei voida ratkaista puhelimitse, tulee toimittaja paikan päälle käymään. Hän haluaa kannustaa myös muita kouluja ottamaan Taikalattian käyttöön.
– Yksi tärkeä asia, mitä emme osanneet laitetta hankkiessa ollenkaan edes ajatella, on yhteinen tekeminen. Tämä on lisännyt yhteistoimintaa aika mukavasti. Lapset tekevät asioida yhdessä ja yhteistekeminen myös kiinnostaa heitä aidosti.
– Parasta Taikalattiassa on juuri se, että teemme yhdessä. Se on mukavaa ja hauskaa niin oppilaista kuin meistä aikuisista, Orasuo hymyilee.