TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääAA Sakatti Mining Oy on brittitaustaisen kaivosyhtiö Anglo Americanin suomalainen tytäryhtiö, joka tutkii Sakatin monimetalliesiintymää Sodankylässä. KATI toteuttaa AA Sakatti Mining Oy:lle timanttikairausta. Tärkeä osa yhteistyötä on KATIn kairauksen yhteydessä tekemä hydrogeologinen testaus ja siitä tuotettu lähes reaaliaikainen tieto.
– Lähtökohtaisesti se, miksi Käytämme KATIA, liittyy turvallisuuteen ja ympäristötekijöihin. He ovat luotettava toimija. Kun työskentelemme heidän kanssaan, tiedämme mitä saamme – saamme laatua, toteaa projektigeologi Tiia Kivisaari.
Pohjavesiin ja vesiin liittyvät hydrogeologiset tutkimukset ovat koko ajan kasvavassa roolissa AA Sakatti Mining Oy:n toiminnassa. Tutkimuksien kannalta on tärkeää, että käytössä on oikeat menetelmät. KATI on ollut hyvin vahvasti mukana kehittämässä pakkeritestausta osaksi AA Sakatti Mining Oy:n timanttikairausohjelmien yhteydessä tehtäviä hydrogeologisia tutkimuksia.
– Koen itse tärkeäksi sen, että nyt tilaajana saamme tuloksia hyvin nopeasti. Voi melkein sanoa, että niitä saadaan reaaliaikaisesti, kiittelee projektihydrogeologi Anne Rautio.
Yhteistyö KATIn kanssa on sujunut Kivisaaren ja Raution mukaan hyvin. KATI saa heiltä kiitosta erityisesti siitä, miten sovituista asioista pidetään kiinni ja vaikeisiinkin tilanteisiin löydetään parhaat ratkaisut.
– Kairakoneella käydessäsi kairaajan kanssa on todella helppo keskustella. Voit luottaa siihen, että kairaaja osaa kertoa sinulle, miten asioiden kanssa kannattaa edetä. Hanskat eivät tipu koskaan kädestä, vaan ongelmiin löytyy aina ratkaisut. Luotan kairaajan ammattitaitoon sataprosenttisesti. Luottamus on se tärkein asia, Kivisaari painottaa.
Timanttikairaukset Sakatin tutkimushankkeessa toteutetaan talviaikaan, kun maa on roudassa ja lumipeitteinen. Kairausohjelman reittien ja kairauspaikkojenvalmistelua kehitetään jatkuvasti ja viimeisimpänä esimerkkinä on tykkilumen hyödyntäminen reittien vahvistamisessa. Lisälumella suojataan maaperää kulumiselta.
– Kolme vuotta sitten huomasimme, että kairauskoneiden reittien ylläpito vaatii hirvittävästi työvoimaa. Kun alueella liikutaan, täytyi lunta lisätä reitille koko ajan. Silloin meidän puoleltamme heitettiin ilmoille idea reittien lumettamisesta. KATI hankki koneet ja alkoivat testata, miten lunta saataisiin tehtyä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten KATI tarttuu tällaisiin tilanteisiin. Uuden idean kuullessaan he eivät heti sano, että tämä ei tule onnistumaan, Kivisaari kertoo.
– KATIn kohdalla voi sanoa, että suunnitelmat pitävät ja ne tulevat toteutetuksi, Rautio kiteyttää.