TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääHalpakauppaketju Tokmanni Group Oyj:llä on tällä hetkellä 166 myymälää ympäri Suomen, ja ketju työllistää yli 3200 ihmistä. L&T vastaa konsernin jokaisen toimipisteen siivouksesta ja jätehuollosta, sekä lähes 60 myymälän kiinteistönhuollosta. Yritysten välinen yhteistyö on toiminut alusta alkaen erinomaisesti.
Ennen L&T:n asiakkuutta Tokmanni osti palvelut yksityisiltä toimijoilta paikkakunnittain. Liiketoiminnan kasvaessa laadun valvominen osoittautui mahdottomaksi, ja keskitetyn palveluratkaisun hankinta tuli ajankohtaiseksi. Yhteistyö on ollut luonteeltaan laajenevaa, sillä alkuun sopimus tehtiin vain siivouksesta, mistä on jatkettu kiinteistön- ja ympäristönhuoltoon.
– Kävimme kymmenisen vuotta sitten kilpailutusprosessin, jossa kartoitettiin valtakunnallisesti meitä palvelemaan pystyvät toimijat. Halu ja kyky tehdä yhteistyötä olivat merkittävimpiä valintakriteereitä, Tokmannin varatoimitusjohtaja Sixten Hjort kertoo.
– Halusimme ensisijaisesti mallin, jossa toimintaa kehitetään jatkuvasti, ja olemmekin saavuttaneet merkittäviä hyötyjä niin taloudellisesti kuin toiminnallisesti. Palvelukonseptin kehittäminen on kaiken A ja O, hän jatkaa.
“Tämä on ollut loistava sopimus, ja sen avulla palvelun laatu on pystytty varmistamaan.”
Tokmannin aloitteesta yritykset ovat solmineet niin sanotun laatusopimuksen. L&T:n tekemät työt pisteytetään, ja jos sovituissa laatukriteereissä ei pysytä, ei Tokmannin tarvitse maksaa palveluista. Laatua seurataan vihreillä, keltaisilla ja punaisilla värikoodeilla.
– Tämä on ollut loistava sopimus, ja sen avulla palvelun laatu on pystytty varmistamaan. Kun raportteja katsoo, näyttävät ne pääsääntöisesti vihreää väriä. Muutamia keltaisia merkintöjä on ollut, ja punaisia ehkä yksi tai kaksi koko aikana. Tilanteisiin on reagoitu nopeasti, koska jos laatu on kaksi kuukautta peräkkäin keltaisella, me emme maksa palveluista, Tokmannin turvallisuus- ja kiinteistöosaston päällikkö Seppo Tokola kertoo.
L&T:llä on panostettu johtamiseen ja luottamuksen syntymiseen, ja yhteyshenkilömme ovatkin olleet suuri rikkaus.
Dialogi L&T:n kanssa on toiminut molempiin suuntiin. Uusien palvelukokonaisuuksien käyttöönotot ovat sujunut hienosti, ja eteen tulleita haasteita on ratkottu hyvällä yhteistyöllä. Joustavuutta on löytynyt molemmin puolin ja kaikilla eri osa-alueilla.
– L&T:llä on panostettu johtamiseen ja luottamuksen syntymiseen, ja yhteyshenkilömme ovatkin olleet suuri rikkaus. Me asiakkaana haluamme, että meitä kuunnellaan, ja että tarpeemme yritetään täyttää. Tämä on ollut erittäin tärkeä osa yhteistyötä, Seppo Tokola toteaa.
– L&T on ollut luotettava, ratkaisuhaluinen ja ratkaisukykyinen kumppani. Meistä on pidetty huolta, ja ongelmamme on pyritty ratkaisemaan. Rahalliset säästöt eivät ole ainoa kriteeri, vaan tärkeää on myös laatu. Joka kerta kun näitä palveluja on kilpailutettu, on L&T ollut edelleen kilpailukykyinen toimija, Sixten Hjort päättää.