TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääSuomen johtava hotelli- ja ravintola-alan yritys Restel aloitti yhteistyön Louhian kanssa pystyäkseen panostamaan entistä enemmän tiedolla johtamiseen.
Noin 5 000 henkeä ympäri Suomea työllistävällä Restelillä on valikoimassaan yhteensä yli 240 ravintolaa ja yli 40 hotellia. Restelin kaupallinen johtaja Peter Gabrielsson uskoo tiedolla johtamisen johtavan parempaan liiketoimintaan.
“Louhia on aidosti objektiivinen ja puolueeton hakemaan meille parhaan yhdistelmän”
– Tiedolla johtaminen on yksinkertaisesti sitä, että yritys asettaa yhteisen tavoitteen ja tahtotilan, jonka jälkeen seurataan erilaisilla mittareilla missä yritys menee suhteessa niihin, Gabrielsson tiivistää.
Gabrielsson korostaa, että nopeampia ja oikeampia päätöksiä tekevät yritykset pärjäävät muita paremmin.
– Haluamme panostaa tiedolla johtamiseen, jotta meillä on parempi ja yhtenäisempi tilannekuva päätöksiä tehdessämme. Lisäksi liiketoiminta ja asiakaskokemus kehittyvät, kun yritys saa yksityiskohtaisempaa ja parempaa tietoa asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään, Gabrielsson lisää.
Restelillä on paljon dataa ja hyvät operatiiviset järjestelmät, mutta vain vähän analyysia.
– Kun haluamme esimerkiksi katsoa korrelaatioita eri muuttujien osalta monimutkaisemmissa kysymyksissä, tietoa pitää hakea manuaalisesti monesta paikasta ja se on hidasta. Haluamme taklata tämän vaiheen keräämällä oleellisen liiketoimintatiedon yhteen paikkaan, jotta pystymme analysoimaan tietoa dynaamisesti ja nopeasti, Gabrielson selvittää.
Tässä kohtaa Louhia hyppää apuun.
– Valitsimme Louhian tiedolla johtamisen niin sanottuun ensimmäiseen vaiheeseen, jossa kartoitamme tarpeemme ja niiden pohjalta määrittelemme oikean mallin niiden tyydyttämiseksi. Louhia suorittaa kilpailutuksen siitä, millainen teknologiaratkaisu on järkevä ja millaiset työkalut me tarvitsemme analytiikkaan ja miten tieto strukturoidaan, Gabrielson luettelee.
Gabrielssonin mukaan Louhian erotti muista ehdokkaista puolueettomuus.
“Louhia on toiminut erinomaisena tulkkina meidän ja toimittajien välillä, kun olemme laittaneet tarjouspyyntöjä kasaan”
– Halusin, että tarvekartoituksen ja kilpailutuksen hoitaja ei ole samalla palvelujen ja välineiden toimittaja. Louhia on aidosti objektiivinen ja puolueeton hakemaan meille parhaan yhdistelmän. Louhialla ei ollut intressiristiriitaa vaan he keskittyvät kilpailutukseen, Gabrielsson korostaa.
Tällä hetkellä Louhia on kartoittanut Restelin kanssa yrityksen tarpeet ja sen pohjalta kilpailuttanut yhteistyökumppaneita sekä teknologian että koko tietovaraston ja projektinvetämisen kannalta.
– Louhia on toiminut erinomaisena tulkkina meidän ja toimittajien välillä, kun olemme laittaneet tarjouspyyntöjä kasaan. Jos me tilaajana emme puhu oikeaa kieltä toimittajien suuntaan, väärinymmärryksistä voi syntyä yllättäviä lisäkustannuksia, Gabrielsson huomauttaa.
Restel on saanut Gabrielssonin mukaan Louhialta kaiken mitä on sovittu ja lisätarpeisiin ja on aina vastattu.
– He lähettivät meidän tarpeidemme pohjalta tarjouspyynnöt ja saimme 12 tarjousta. Louhia pisteytti ne ja antoi omat suosituksensa. Kutsuimme viisi tarjokasta demotilaisuuksiin, joissa Louhia oli mukana. Lopullinen päätös oli kuitenkin tietenkin meillä ja nyt sopimuksen viimeistelyvaiheessa käytämme vielä heidän apuaan, Gabrielsson lisää.