TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääKauppapuutarha Viherkaste kasvattaa salaattia Liperin Ylämyllyllä. Vuosittain yritys tuottaa keskimäärin 4-5 miljoonaa salaattia. Ympärivuotinen tuotanto kuluttaa luonnollisesti melko paljon sähköä, jota käytetään keskimäärin reilu kilowatti per salaatti. Sähkön puutarhalle toimittaa PKS. PKS Salkunhoito -palvelun avulla Viherkaste voi keskittyä omaan toimintaansa, kun sähkön hankinnasta ja toimituksesta vastaa joku muu.
Erkki Nylund ja hänen vaimonsa Anja ostivat Liperissä sijaitsevan puutarhan vuonna 2007. Siitä asti he ovat viljelleet salaattia sekä tiettyjä yrttejä. Tällä hetkellä yritys työllistää yhteensä noin 20 henkilöä.
– Teemme ylpeästi ja suurella rakkaudella kotimaista ja hyvää laatutuotantoa, Nylund kuvailee.
Nykyaikainen salaatintuotanto on Nylundin mukaan äärimmäisen tehokasta. Koko prosessi kylvöstä keruuseen vie talviaikaan noin 47 ja kesäaikaan 37 päivää. Jokainen Viherkasteen salaatti tehdään käsityönä – salaatti kerätään, putsataan ja tarkistetaan käsin.
– Tuotamme vuodessa noin 4-5 miljoonaa salaattia. Sähköä tietenkin kuluu, kun ympäri vuoden toimitaan. Sähkönkulutus on pikkuisen reilun kilowatin per salaatti, Nylund laskeskelee.
– PKS:n kanssa yhteistyö alkoi tässä puutarhalla silloin vuonna 2007, kun ostimme tämän. PKS oli tässä sähkön toimittajana ja me tietysti jatkoimme heidän kanssaan. Siitä sitten alkoi se sähkökaupan opettelu – miten sähköä ostetaan ja kuka sitä tekee. PKS on kyllä opettanut meidän siihen hommaan hyvin, Nylund kiittelee.
“PKS on hoitanut asiat hyvin. Siitä kertoo se, että olemme olleet heidän asiakkaansa koko ajan.”
Viherkaste käyttää PKS:n Salkunhoito-palvelua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että PKS vastaa pörssisähkön hankinnasta Viherkasteen puolesta. Työnjako on selvä – PKS hankkii sähkön mahdollisimman edullisesti sekä tehokkaasti ja Viherkaste keskittyy salaatin viljelyyn. Viherkaste tekee hankintapäätökset PKS:n ehdotuksien perusteella.
– Heiltä tulee hirveän hyvät ehdotukset siitä, milloin kannattaa ottaa kiinni ja millä tuotteella, Nylund sanoo.
– Olen luottanut PKS:n Salkunhoitoon ihan täysin. Tietenkin seuraan sähkömarkkinaa ja viitetietoa tulee muiltakin toimijoilta, kuten esimerkiksi Kauppapuutarhaliitolta. PKS on hoitanut asiat hyvin. Siitä kertoo se, että olemme olleet heidän asiakkaansa koko ajan, Nylund jatkaa.
– Arvostan paikallisuutta ja alueellisuutta, kun täällä Pohjois-Karjalassa ollaan. Sen lisäksi arvostan PKS:n reiluutta ja rehtiyttä. Ne ovat itselleni tärkeitä arvoja, Nylund kiteyttää.