kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääVantaan Energia Sähköverkot Oy siirtyi elokuussa 2017 Polarmitin Mitello-järjestelmän käyttäjäksi. Käyttöönotto on tuonut yritykselle välittömiä säästöjä ja auttanut sitä automatisoimaan useita eri työvaiheita.
Vantaan Energia Sähköverkot on yksi Suomen suurimmista kaupunkiverkkoyhtiöistä. Yhtiö työllistää 70 sähköverkkoammattilaista ja hallinnoi yli 120 000 sähkömittaria Vantaan kaupungin alueella.
– Tehtävämme on varmistaa, että asiakkaillemme kulkee sähköä niin tyynellä kuin myrskylläkin, kertoo Vantaan Energia Sähköverkoilla kenttäpalvelun esimiehenä työskentelevä Arto Flink.
– Teemme paljon sähköverkkoihin liittyvistä teknisistä asioista itse. Tämänkin vuoksi Mitello on meille todella tärkeä, yrityksen asiakkuuspäällikkönä toimiva Janne Hartikainen jatkaa.
“Polarmit kuuntelee toiveitamme jatkuvasti”
Vantaan Energia Sähköverkkojen yhteistyö Polarmit Oy:n kanssa on kestänyt jo yli kymmenen vuoden ajan. Polarmit on ollut vuosien saatossa mukana sähkönmittausten tarkastuksiin liittyvissä asioissa ja auttanut yritystä sähkömittareiden uusimisessa.
– Toteutimme vuosina 2010-2012 laajemman asennusprojektin, jossa Polarmit oli yhtenä kumppanina. Projektissa vaihdettiin noin 65 000 sähkömittaria uusiin etäluettaviin sähkömittareihin. Tässä yhteydessä tutustuimme Mitelloon, minkä jälkeen se oli meillä pitkään käytössä ainoastaan alueellisen kommunikaatioteknologian selvittämiseen, Hartikainen kertoo.
Keväällä 2017 Mitelloa päätettiin alkaa hyödyntää täysimääräisesti sähkömittarien kenttätehtävien ja vikatilanteiden hallintaan. Internet-selaimessa toimivaan ja tabletilla käytettävään järjestelmään paketoitiin kaikki sähkömittareiden kenttätehtävien kannalta oleellinen tieto.
– Vuosien saatossa meille oli kertynyt eri järjestelmiä ja menetelmiä kentältä tulevan tiedon hallintaan. Halusimme uudistaa koko paletin, ja Polarmit vastasi Mitellolla myös näihin tarpeisiin, Flink toteaa.
Kun koko prosessi mittarin vikatilanteesta aina ratkaisuun asti siirretään yhteen uuteen järjestelmään, vaaditaan mukautumista ennen kaikkea kentällä työskenteleviltä asentajilta, jotka järjestelmää eniten käyttävät.
“Kentältä tullut palaute on ollut todella hyvää. Asentajat ovat kehuneet tabletin nettiselaimella toimivaa ohjelmistoa helppokäyttöiseksi ja selkeäksi.”
– Järjestelmän laajuudesta huolimatta käyttöönotto oli lopulta noin puolen päivän juttu. Ohjelmisto on niin helppokäyttöinen ja kevyt, että asentajat olivat tunnin päästä koulutuksesta jo töissä, Hartikainen ja Flink kehuvat.
– Kentältä tullut palaute on ollut todella hyvää. Asentajat ovat kehuneet tabletin nettiselaimella toimivaa ohjelmistoa helppokäyttöiseksi ja selkeäksi. Se nopeuttaa kenttätyötä huomattavasti tarjoamalla esimerkiksi navigoinnin suoraan mittarin oikeaan sijaintiin, Flink lisää.
Järjestelmän käyttöönotto mahdollisti Vantaan Energia Sähköverkoille sekä heidän omien työprosessiensa uudistamisen että vanhoista järjestelmistä luopumisen.
– Kun saimme uuden työkalun, pystyimme muokkaamaan toimintamallit uusiksi ja karsimaan sellaista työtä pois, jota voitiin automatisoida. Asentajilla hävisi noin 30 tiedonsyöttöä jokaista tehtävää kohden. Kun näitä tehtäviä on yli 10 000 vuodessa, on ajansäästö melkoinen, Hartikainen avaa.
– Vanhojen järjestelmien palvelimia ja sopimuksia on nyt voitu irtisanoa, jolloin järjestelmätasolla tullaan saavuttamaan kymmenien tuhansien eurojen säästöjä vuositasolla. Uskon, että uuden järjestelmän avulla päästään jatkuvasti parempiin tuloksiin, hän jatkaa.
Polarmit kehittää Mitello-järjestelmää yhdessä asiakkaidensa kanssa. Vantaan Energia Sähköverkoilla on ollut iso rooli heidän oman järjestelmänsä kehittämisessä. Asiakkaan näkökulmasta yhteistyö on toiminut saumattomasti.
– Mitellon laajemman käyttöönoton projektiosuus alkoi keväällä 2017. Puolessa vuodessa rakensimme kaikki rajapinnat ja tiedonsiirrot asiakaspalvelujärjestelmämme välille. Polarmit reagoi kaikkiin muutostarpeisiin todella nopeasti, ja jos oli jotain ongelmaa, asiat ratkaistiin heti. Koko ajan tiedettiin, missä mennään, Flink kiittelee.
– Polarmit kuuntelee toiveitamme jatkuvasti. Viimeksi eilen kerroimme heille asentajiemme ajatuksia siitä, miten järjestelmää voitaisiin parantaa, jotta se palvelisi kaikkia Mitellon käyttäjiä parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteistyö on hyvin tiivistä, Hartikainen toteaa lopuksi.