kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääKoillis-Lapin Sähköllä on käytössään Polarmitin Mitello-palvelu. Viimeisimpänä Polarmit ja Koillis-Lapin Sähkö pilotoivat yhdessä sähköverkon kuntotarkastuksien tekemistä Mitellon avulla. Käytännössä Polarmit vastasi yhdessä yhteistyökumppaninsa kanssa Koillis-Lapin Sähkön sähköverkon tietyn osuuden kuntotarkastuksista ja raportoi tulokset Mitellon avulla.
Koillis-Lapin Sähkö Oy on sähkönsiirtoyhtiö, joka toimii nimensä mukaisesti Koillis-Lapin alueella. Sähköverkkoa on paljon suhteessa asiakkaiden määrään, ja siirtomatkat voivat harvaan asutulla alueella olla hyvinkin pitkiä.
– Verkkoa on rakennettu paljon 60- ja 70-luvulla. Vanhaa verkkoa on siis aika paljon, ja sen myötä myös kunnostustarvetta, kertoo yhtiön verkkopäällikkö Jukka Ojala.
“Polarimitilla on kyky ja halu reagoida asioihin nopeasti.”
Polarmit ja Koillis-Lapin Sähkö ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Koillis-Lapin Sähköllä on käytössään Polarmitin Mitello-palvelu, jonka avulla yhtiö muun muassa hallitsee sähkömittareitaan. Viimeisimpänä Koillis-Lapin Sähkö Oy oli mukana Polarmitin pilottihankkeessa, jossa Mitellon avulla tehtiin sähköverkon kuntotarkastus.
– Yhteistyön aikana olemme huomanneet, että Polarmit reagoi hyvin nopeasti asiakkaalta tuleviin tuotekehitysideoihin ja pyyntöihin. Jossakin vaiheessa meillä nousi sitten esille sähköverkon kunnon hallinta ja verkostoinvestoinnit. Polarmit kehitti hyvin nopeasti Mitelloon tällaisen pilotin, johon me sitten lähdimme mukaan, Ojala muistelee.
– Meillä oli olemassa aiempi systeemi, jolla kuntotarkastuksia tehtiin, mutta se oli hidas ja vaikea käyttää. Halusimme löytää tavan, jolla ne voitaisiin tehdä nopeasti. Nopeuden ja helppokäyttöisyyden lisäksi tärkeää oli laiteriippumattomuus ja ohjelmistoympäristö. Ohjelma toimii käytännössä millä tahansa laitteella, jolla pääsee nettiiin, Ojala kertoo.
Ojalan mukaan pilottihanke oli kokonaisuutena onnistunut. Polarmit huolehti tarkastuksista ja tarkastukset tekevistä työntekijöistä alusta loppuun saakka siten, ettei Koillis-Lapin Sähkön tai Ojalan tarvinnut muuta kuin todeta, että kaikki on toteutuksen suhteen kunnossa. Tarkastajat kävivät sovitun johto-osuuden läpi ja tekivät tarkastusten perusteella raportit.
– Tarkastuksen tuloksena saimme raportit, joiden perusteella voimme suunnitella kunnossapitoa eteenpäin. Tulokset ovat kohtuullisen hyvin raportoitavissa, ja ne ovat nähtävissä paikkatietojärjestelmässä. Tällöin myös töiden organisointi esimerkiksi jollakin tietyllä alueella on helppoa, Ojala avaa.
– Nyt kun olemme kuitanneet korjatuiksi muutamia kuntohavaintoja, niin olemme jälleen antaneet Polarmitille uusia kehitysideoita siitä, mitä ohjelmistossa vielä kaivattaisiin. He ovat reagoineet niihin hyvin nopeasti. Olen kokenut heidän reagointinopeutensa poikkeukselliseksi verrattuna muihin ohjelmistotaloihin, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, Ojala painottaa.
– Polarmitilla on kyky ja halu reagoida asioihin nopeasti, hän kiteyttää.