TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääKotkan Keskuskadun R-kioskilla käy aamuisin kuhina. Arjen askareisiin matkalla olevia asiakkaita palvelee kauppias Marjaana Lemström yhdessä kioskin kahden työntekijän kanssa. Asiakkaat otetaan vastaan ammattitaidolla ja kuulumisia vaihdetaan suurella sydämellä. Asiakkaat ovat kauppiaalle kaikki kaikessa.
Marjaana Lemströmin ura R-kioskin palveluksessa on ollut pitkä. Hän aloitti myyjän työt vuonna 1983 ja toimi myöhemmin 16 vuotta esimiehenä ennen siirtymistään kauppiaaksi. R-kioskin kauppiaat toimivat kolmen vuoden jaksoissa, jonka jälkeen kauppiaaksi haetaan uudelleen.
– Kauppiaaksi lähteminen vaatii päätöksen ja pienen pääoman. Myös sitoutumista ja asennetta pitää löytyä tähän hommaan. Olen ollut kauppiaana nyt vuodesta 2013 lähtien, eli käynnissä on toinen kauteni. Todennäköisesti jatkan kolmannellekin kaudelle, Marjaana kertoo.
– Kun aloitin kauppiaana, oli fiilis mahtava. Kioskista tuli minun paikkani. Totta kai myös jännitti, mutta päätöksenteossa auttoi niin aiempi kokemukseni kuin R-kioskin todella vahva tukiorganisaatiokin. Tiesin, että päätös oli oikea.
R-kioskin kauppiaana minkään asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Organisaatio tukee kauppiaita aluepäälliköiden, myyntipäälliköiden ja kontrollerien avustuksella. Myös muiden kauppiaiden tuki ja oman tiimin toimivuus ovat tärkeitä seikkoja.
“Aina on tuki takana, jos haluaa tietää jotain tai jokin asia mietityttää.”
– R-kioskin palvelukeskus on erinomainen. Aina on tuki takana, jos haluaa tietää jotain tai jokin asia mietityttää. Palvelukeskuksen ihmiset ovat heti tilanteen tasalla, ja kynnys soittaa on tehty todella matalaksi.
– Kauppiaat tukevat toisiaan. Teemme yhteistilauksia ja jaamme onnistumisia. Oma tiimini kioskilla on maailman paras. Meillä on erittäin myyntihenkiset ja ammattitaitoiset työntekijät. He ovat todella upeita asiakaspalvelijoita, Marjaana kehuu.
Keskuskadun R-kioskin asiakasmäärä ja liikevaihto ovat kasvaneet Marjaanan kauppiasaikana jatkuvasti. Töitä tehdään paljon, mutta rennolla fiiliksellä. R-kioskilla asiakas on aina ylin johtaja – näin myös Marjaanan kioskissa.
Meillä on rento meininki täällä, ja uskon, että asiakkaatkin aistivat sen.”
– Kauppa pyörii todella hyvin tänä päivänä, ja kauppiaana olen tietenkin tyytyväinen siihen. Työtä tehdään kovasti, mutta se kuuluu asiaan. Kauppiaana tiedän, että töitä on paljon, mutta se on pelkästään hyvä asia, Marjaana sanoo.
– Meillä on rento meininki täällä, ja uskon, että asiakkaatkin aistivat sen. Asiakas on aina numero yksi, ja töitä tehdään tämä asia huomioiden. Jos meillä ei olisi asiakkaita, ei meillä olisi mitään, Marjaana päättää.