kokemuksia.fi
TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääIcehearts on toimintamalli, jossa ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tehdään joukkueurheilun keinoin. Toimintaa on tällä hetkellä 10 eri paikkakunnalla ja joukkueisiin kuuluu yhteensä noin 550 lasta. Avustusperusteisesti toimivan Iceheartsin tilitoimistona toimii Rantalainen, joka vastaa muun muassa koko järjestön 40 työntekijän palkanlaskennasta.
Icehearts ry:n toiminta alkoi vuonna 1996, kun toimintamalli perustettiin. Nyt joukkueita on yhteensä 29. Jokainen joukkue on koottu sellaisista lapsista, jotka tarvitsevat elämässään erityistä tukea.
– Joukkueet valitaan silloin, kun lapset ovat esikouluiässä. Sen jälkeen joukkue toimii 12 vuoden ajan, eli aikuisuuteen asti. Yhtä joukkuetta vetää täysipäiväinen kasvattaja, joka sitoutuu kulkemaan lasten ja heidän perheidensä rinnalla, kertoo toiminnanjohtaja Teemu Vartiamäki.
– Joukkueurheilu on se meidän toimintamme suola, joka sitoo lapset ja ryhmän kasaan, hän jatkaa.
“Meille oli tärkeää, että toimistolla olisi ymmärrystä avustusperusteisesta toiminnasta.”
Vuonna 2013 Icehearts päätti keskittää kaikki hallinto- ja tukipalvelunsa kattojärjestön alle. Keskittämisen myötä tarvittiin myös uusi tilitoimisto, jonka vaihto tuli ajankohtaiseksi vuonna 2016. Uudeksi kumppaniksi valikoitui Rantalainen.
– Lähdimme keskittämään hallinto- ja tukipalvelut kattojärjestölle, jotta yksittäiset kasvattajat eri paikallisyhdistyksistä saisivat rauhan tehdä sitä kaikkein tärkeintä työtä ilman huolta hallinnon tehtävistä. Aiemmin paikallisyhdistyksillä oli omat tilitoimistot, Vartiamäki avaa.
– Halusimme tilitoimistoksemme riittävän suuren toimijan. Vuosittainen rahaliikenteemme on noin 2,5 miljoonaa ja rahoitustaustamme on erittäin monitahoinen. Meille oli tärkeää, että toimistolla olisi ymmärrystä avustusperusteisesta toiminnasta. Halusimme myös siirtyä sähköiseen taloushallintoon lisätäksemme läpinäkyvyyttä ja pienentääksemme riskejä. Rantalaiselta löytyi kaipaamaamme osaamista, Vartiamäki sanoo.
Iceheartsilla on tällä hetkellä 40 työntekijää. Tilitoimistoa valitessa haluttiin myös palkanlaskennan osalta varma kumppani, joka pitäisi huolen siitä, että palkat maksettaisiin ajallaan. Edellytyksenä oli myös se, että palkkahallinto ottaisi vastuun kaikista viranomais-, TYEL- ja muista maksuista.
– Meillä itsellämme ei ole niin vahvaa osaamista, joten halusimme, että Rantalainen varmistaa meidän puolestamme sen, että hoidamme varmasti kaikki velvoitteemme. Halusimme varmistua, että silloin kun ostamme palvelun, voimme lakata itse huolehtimista näistä asioista. Ja näin on käynyt. Asiat on hoidettu ja olemme siihen tyytyväisiä, Vartiamäki toteaa.
– Meillä on palkkahallinnon kanssa todella hyvä yhteys. Heidät saa kiinni nopeallakin aikataululla. Rantalaiselta löytyy myös joustoa, jos esimerkiksi joltakin kesätyöntekijältämme olisi verokortti hieman myöhässä, hän jatkaa.
Vartiamäen mukaan Rantalainen toimii Iceheartsille hyvän hallintotavan toteutumisen kumppanina. Palkat juoksevat niin kuin niiden pitää ja viranomaisilmoitukset sekä muut velvoitteet tulevat täytetyksi. Vuonna 2017 Icehearts otti käyttöön myös sähköisen työajanhallintaohjelmiston, joka mahdollistaa sovittujen työaikaliukumien seuraamisen.
– Työaikakirjaus on lain mukaan työnantajan velvollisuus. Monet työntekijöistämme työskentelevät itsenäisesti ja työaikakirjauksen onkin tarkoitus toimia myös oman työn sekä ajankäytön suunnittelussa. Työaikakirjaus toimii Netvisorissa, Vartiamäki sanoo.
– Olemme käyneet Rantalaisen kanssa todella hyvää keskustelua siitä, mitkä ovat työnantajan velvollisuudet ja lain vaatimukset, sekä miten ja mistä asioista voimme sopia erikseen yhdessä työntekijöiden kanssa.
– Keskustelussa nousi esiin sellaisia asioita, joita emme olisi itse osanneet korjata niin hyvin. Keskustelu oli todella ohjaavaa ja asiantuntevaa. Siitä oli meille suuri hyöty, Vartiamäki kuvailee.
“Meillä on selkeästi ihminen, jolla on kasvot ja jonka kanssa hoidamme asioita. Tämä luo turvaa ja luottamusta”
Iceheartsin ja Rantalaisen välinen yhteistyö on sujunut hyvin. Vartiamäen mukaan Rantalainen on näyttäytynyt heidän silmiinsä ystävällisenä, palvelualttiina ja asiakasta arvostavana toimijana, joka on vireä ja hyvinvoiva.
– Minulla on sellainen olo, että he ovat tyytyväisiä ja kiitollisia siitä, että me olemme heidän asiakkaansa. He arvostavat työtämme ja ovat osallistuneet esimerkiksi meidän varainhankintatapahtumiimme.
– Rantalaisesta saa hyvän, inhimillisen kumppanin palkkahallintoon, jonka kanssa on helppo asioida ja joka auttaa ripeälläkin aikataululla. Meillä on selkeästi ihminen, jolla on kasvot ja jonka kanssa hoidamme asioita. Tämä luo turvaa ja luottamusta, Vartiamäki päättää.