TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääEnergialaitos Jyväskylän Energia käyttää Huginn -ohjelmistoa valvoakseen asiakas- ja henkilötietojensa oikeellisuutta. Käytännössä Huginn keskittyy tarkastelemaan tietoturvaa tietosisällön kautta. Aiemmin ihmisen muistin varassa olleet tehtävät etenevät nyt automatisoidusti.
Jyväskylän Energia on yksi 11 suurimmasta kaupunkienergiayhtiöstä. Muista poiketen Jyväskylän Energia tuottaa sähkön ja lämmön lisäksi myös vettä. Yhtiö työllistää tällä hetkellä yhteensä noin 260 henkeä ja sen vuosittainen liikevaihto on reilut 190 miljoonaa.
– Sparta on toimittanut meille Huginn-tuotteen, joka valvoo asiakastietojemme sekä oman henkilöstömme henkilötietojen oikeellisuutta, kertoo Jyväskylän Energialla palvelupäällikkönä työskentelevä Marjut Jaatinen.
“Huginnin ero perinteisiin tietoturvaratkaisuihin liittyy juuri siihen, että se pureutuu tiedon sisältöön ja tiedon laatuun.”
Yhteistyö Spartan kanssa sai alkunsa alun perin asiakastiedon hallinnasta ja tiedon laadun kehittämisestä. Myöhemmin mukaan tulivat myös tietosuojaan liittyvät asiat. Sparta ehdotti Jyväskylän Energialle tietosisällön laadun seurantaan liittyvän järjestelmän pilotointia ja yhteistä kehittämistä.
– Huginnin ero perinteisiin tietoturvaratkaisuihin liittyy juuri siihen, että se pureutuu tiedon sisältöön ja tiedon laatuun, toteaa Jyväskylän Energialla tietohallintopäällikkönä toimiva Kari Järvinen.
– Kiinnitämme huomiota tiedon oikeellisuuteen ja sen laatuun. Siitä näkökulmasta tämä on ainakin meille merkittävä järjestelmä, ja ehkä aika uutta tässä toimintaympäristössä, Jaatinen painottaa.
– Tällaisia tiedon laatuun ja sisältöön keskittyviä ohjelmistoja ei ainakaan minulle ole aikaisemmin tullut vastaan, Järvinen jatkaa.
Käytännössä Huginn huolehtii esimerkiksi siitä, että yhtiön palveluksesta pois siirtyneiden työntekijöiden vanhat käyttäjätunnukset poistetaan ja avaimet muistetaan kerätä. Asiakastietojen osalta Huginn puolestaan varmistaa tietojen oikeellisuuden niin, ettei esimerkiksi virheellisiä laskuja pääse helposti lähtemään.
– Pääkäyttäjien kommentit tästä järjestelmästä ovat koskeneet järjestelmän helppokäyttöisyyttä. Se automatisoi prosesseja sillä tavalla, että aikaa jää muuhun. Heidän ei tarvitse miettiä, että tuliko tämä nyt hoidettua, Jaatinen kertoo.
– Käyttäjien kokemukset ovat pelkästään positiivisia myös yhdessä kehittämisestä. Yhteistyö toimii hyvin siinäkin suhteessa, Jaatinen jatkaa.
Järvinen ja Jaatinen kuvailevat Spartaa joustavaksi yhteistyökumppaniksi. Asiakkaan tarpeita kuunnellaan ja järjestelmää kehitetään jatkuvasti niin, että se vastaisi näitä tarpeita entistä paremmin.
– Spartalaisilla on asiakaslupaus, jonka mukaan asiakkaan täytyy olla tyytyväinen tuotteeseen ja palveluun ennen kuin he esimerkiksi lähettävät laskua. Tämä on kyllä toteutunut. He tekevät kaikkensa ja toimivat hyvin joustavasti, jotta asiakasyritys olisi tyytyväinen, Jaatinen kuvailee.
– Voimme kyllä hyvin vahvasti suositella Spartaa ja Huginnia myös muillekin, Järvinen summaa.