Kokemuksia.fi kertoo puolueettomasti yritysten asiakkaiden palvelukokemukset. Lue lisää.

TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI

Lue lisää

Tehokas toiminnanohjausjärjestelmä tukee Spraytecin kasvua

Spraytec käyttää Odoota toiminnanohjaukseensa. Kun tietyt rutiinitehtävät hoituvat suoraan Odoon kautta, voi henkilökunta keskittyä omaan ydinosaamisensa. SprintIT:n avulla käyttöönotto saatiin vietyä maaliin onnistuneesti.

Maalaamoteknologiaan ja maalaamon automaatioratkaisuihin erikoistunut Spraytec toimittaa pintakäsittelylinjoja ja -laitteita teollisuuden tarpeisiin. Asiakkaita on Suomen lisäksi myös Baltian maissa. Vuosittainen liikevaihto on keskimäärin 3-4 miljoonaa.

– Mitä suuremmaksi linjojen automaatioaste saadaan, niin sitä paremmin pärjäämme kilpailussa. Meillä on vahvaa omaa suunnitteluosaamista, jolla taataan se, että asiakkaille saadaan onnistumisia, kertoo Spraytecin toimitusjohtaja Petrik Eklund.

– Tavoitteenamme on nousta markkinajohtajaksi. Emmehän me oikein muuta voi kuin kasvaa, kehittyä ja tulla paremmaksi tässä mitä teemme, Eklund jatkaa.

Kaikki osaavat käyttää Odoota

Eklundin mukaan Odoon myötä ratkesi yksi Spraytecin toimintaa aiemmin merkittävästi häirinnyt tekijä. Ongelma liittyi aiempaan toiminnanohjausjärjestelmään ja sen käytettävyyteen. Toiminnanohjausjärjestelmä oli sellainen, etteivät kaikki työntekijät osanneet käyttää sitä tehokkaasti. Valintavaiheessa ja yhä edelleen iso merkitys oli sillä, että Odoossa tieto on saatavilla helposti ja nopeasti yhdestä järjestelmästä.

– Meille oli paljon merkitystä sillä, että saimme kaikki tämän yrityksen toiminnallisuudet integroitua samaan tietokantaan. Kaikki osa-alueet toimivat samalla logiikalla. Kun opit käyttämään esimerkiksi myynnin työkalua, niin pystyt käyttämään myös projektinhallinnan työkalua. Myynti- ja ostoprosessien läpivienti ja projektinjohto on huomattavasti helpompaa nyt, kun kaikki käyttävät järjestelmää. Ei tarvitse erikseen kysellä, vaan jokainen voi itse saada tarvittavat tiedot – oli kyse sitten myynnistä, ostosta tai projektinhallinnasta, Eklund kertoo.

Odoon avulla Spraytec otti samalla myös loikan kohti nykypäivän myynnin ja markkinoinnin trendejä.

– Leikkimielisesti olen sanonut, että päivitimme itsemme 1990-luvulta 2010-luvulle ja nyt on tarkoitus tehdä se viimeinen steppi ja tulla 2020-luvulle sitten, kun myynti ja markkinointi saadaan vielä toimimaan. Vanhat dinosaurukset saavat oppia uusia juttuja. Meidän on opittava, mitä tuolla somemaailmassa tehdään. Odoo helpottaa tätä valtavasti, koska työkalut ovat valmiina, Eklund hymyilee. 

Käyttöönotto saatiin maaliin hyvin nopeasti

Odoon käyttöönotto toteutettiin käsiteltävään kokonaisuuteen nähden Eklundin mielestä melko nopeassa aikataulussa.

– Meillä oli tietysti hirveä kiire saada uusi järjestelmä käyttöön, joten täällä päässä oltiin malttamattomia. SprintIT:n puolelta nopea toimitus saatiin järjestettyä ja lopulta tarvittava ponnistelu saatiin tehtyä 2,5 kuukaudessa. Näin jälkikäteen ajateltuna se on hyvä saavutus suhteessa käsiteltyyn tietomäärään, Eklund summaa.

Käyttöönoton läpiviennistä vastasi SprintIT:n puolelta projektinjohtaja. Hän saa Eklundilta kiitosta raudanlujasta osaamisestaan. 

– Käyttöönottoa tehtäessä me kyllä huomasimme, että projektinjohtaja on tehnyt näitä hommia ennenkin. Kaikki meni sujuvasti ja hyvin, Eklund kuvailee.

– SprintIT on hyvä firma. He osaavat hommansa ja osaavat myös sanoa, jos eivät osaa. Sitten he selvittävät asian ja se saadaan maaliin joka tapauksessa nopeasti, hän jatkaa.

Uusia työkaluja asiakaspalvelun parantamiseen

Isossa kuvassa Odoo mahdollistaa Spraytecille sen, että rutiininomaisiin tehtäviin ei tarvitse käyttää enää niin paljoa aikaa. Ihmisillä on enemmän aikaa miettiä, että mitä tehdään ja miksi. Tämä on tulevaisuudessa varmasti entistäkin tärkeämpää, sillä maailma muuttuu nopeasti.

– Asiakaspalvelu ja asiakastyytyväisyys ovat meille elintärkeitä asioita. Odoon kanssa olemme pystyneet parantamaan asiakaspalveluamme huomattavasti. Asiakkaamme pääsevät kirjautumaan suoraan tietokantaamme, tekemään tilauksia ja seuraamaan niiden etenemistä. Alallemme on tyypillistä, että erilaisia tarvikkeita ja tuotenimikkeitä on tuhansia. Se, että sinulla on tietokanta tukenasi, helpottaa huomattavasti tarvikkeen tilaamista, Eklund painottaa.

– Tietysti uuteen toiminnanohjausjärjestelmään investoiminen vaatii aika paljon aikaa ja jonkin verran myös rahaa. Meillä on vahva usko tulevaisuuteen ja siihen, että pystymme uusilla työkalulla ja uusilla järjestelmillä hyödyttämään liiketoimintaamme ja kasvattamaan sitä, Eklund toteaa. 

SprintIT kehittää asiakkaidensa kilpailu- ja kasvukykyä tiedon saatavuuden ja -käsittelyn avulla.
Katso yrityksen tiedot

Lähetä viesti

    Saitko hyvää palvelua?
    Kerro se meille.

    Ilmianna yritys, josta sinulla on hyviä kokemuksia

    Kiitos viestistasi!
    Palaamme assian mahdollisimman pian.