TÄMÄN ASIAKASKOKEMUKSEN ON TUOTTANUT PUOLUEETTOMASTI KOKEMUKSIA.FI
Lue lisääLiiketoimintaprosesseja optimoivassa Baswaressa käynnistyi reilu vuosi sitten muutosohjelma, joka tähtää asiakkuuksien johtamisen kehittämiseen ja koko organisaation toimintamallien muutokseen. Yhteistyökumppanina hankkeessa toimi Talent Vectia, joka Jussi Vasaman mukaan on auttanut Baswarea sekä heidän asiakkaitaan kasvamaan.
Vuonna 1985 perustettu ja 14 maassa toimiva Basware on ”hankinnasta maksuun” -automaatioyritys, joka tarjoaa palveluja asiakkaiden liiketoimintaprosessien optimoimiseksi ja digitalisoimiseksi. Reilu vuosi sitten Basware etsi kumppania, jonka kanssa tavoitteena oli saada käyntiin sellainen muutos toimintamalleissa, joka pidemmällä aikavälillä vaikuttaisi liiketoimintatuloksiin. Kumppaniksi valikoitui Talent Vectia, koska heiltä löytyi tarvittavaa osaamista asiakkuuksien johtamisen kehittämisestä sekä hankejohtamisesta.
– Aikaisemmin olimme yrittäneet itsenäisesti toteuttaa vastaavanlaista muutosta itsenäisesti, mutta projektit ovat aina jääneet puolitiehen. Meillä oli tarve löytää kumppani, joka tuntee liiketoiminnan haasteet ja joka tarjoaisi apua hankejohtamisessa, Baswaren Senior Vice President ja yrityksen Customer Services -liiketoiminnasta ja yksiköstä globaalisti vastaava Jussi Vasama hahmottaa.
Basware ja Talent Vectia loivat globaalin ohjelman, jossa myynti, asiakaspalvelutoiminnot ja niihin liittyvät tukifunktiot kokosivat voimansa ja määrittelivät uuden toimintamallin, jota toteutetaan asiakkaiden kanssa.
– Olemme fokusoituneet vahvasti isoihin, globaaleihin yrityksiin, jotka vaativat toimintamalleja yli maarajojen. Tavoitteena on toimia yhtenä globaalina tiiminä ja yhteisten tavoitteiden mukaisesti sekä asiakkaiden että meidän puolellamme. Totta kai ajatuksena oli menestyä itse paremmin, mutta haluamme myös auttaa asiakkaitamme menestymään, Vasama huomauttaa.
Vasaman mukaan Talent Vectia toi hankkeeseen raamin, jonka mukaan hanketta johdettiin ja vietiin systemaattisesti eteenpäin.
– He tarjosivat meille materiaalia ja työkaluja. Hanke jaetiin ydintiimin ja laajemman tiimin toimintoihin, joissa oli työpajoja ja workshopeja. Heillä oli tarjota työtapoja, miten saamme tiimit työskentelemään yhdessä. Heiltä tuli runko ja raamit siihen, miten hanke viedään läpi, Vasama sanoo.
“Heidän ammattitaidostaan kertoo se, että jokaisella on nyt se käsitys, että hanke on hyvissä käsissä ja tiedämme, minne olemme menossa. Se on hankejohtamisessa todella tärkeää.”
Basware asetti hankkeelle tavoitteet puolen vuoden ja vuoden kohdalle. Nämä on saavutettu varsin hyvin.
– Aluksi meillä oli tavoite saada kesään mennessä asiakkuuksien suunnitteluun malli ja saada aikaiseksi tiimiytyminen, jossa tiimit organisoituvat asiakkuuksien ympärille. Siinä onnistuttiin hyvin. Loppuvuoden tavoitteena oli saavuttaa liiketoimintatuloksia tietyn asiakasjoukon kanssa ja siinäkin onnistuimme hyvin, Vasama listaa.
Alun perin Basware otti mukaan noin satakunta asiakkuuttaan mukaan. Noin kolmannes niistä on saavuttanut konkreettisia tuloksia, mikä on Vasaman mukaan osoitus onnistumisesta. Hyöty toimintamallien muutoksesta näkyy loppupeleissä myös Baswarelle tuloksissa.
– Pitkällä aikavälillä yhteistyösuhteemme asiakkaidemme kanssa ovat vahvempia, voimme näyttää asiakkaillemme, että yhteistyö on jatkuvaa ja totta kai siinä voittaa lisää bisnestä.
Yhteistyö Talent Vectian kanssa tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.
– Muutos on ollut iso, mutta se on vielä kesken. Olemme vasta alkutaipaleella ja työ jatkuu. Heidän ammattitaidostaan kertoo se, että jokaisella on nyt se käsitys, että hanke on hyvissä käsissä ja tiedämme, minne olemme menossa. Se on hankejohtamisessa todella tärkeää, Vasama päättää.